Tuesday, January 20, 2009

Minggu ke:4 sesi pembelajaran


Minggu ke:4 pada 19 dan 20/1/2009,Isnin dan Selasa sesi pembelajaran outdoors saya telah deperkenalkan dengan camp craft.. Aktiviti ini kebiasaannya digunakan semasa camping2.. Selalunya ia digunakan untuk membuat tempat2 penyimpanan barang seperti barang2 makanan,peralatan dan tempat menginap. Pada 20/1/2009 kami semua telah berkumpul di padang perindu UITM bagi menjalani sesi pembelajaran camp craft. Saya dan rakan-rakan lelaki telah mengangkat barang-barang untuk digunakan semasa sesi pembelajaran.. Kami telah dibahagikan kumpulan sama rata untuk membuat aktiviti camp craft.. Encik Hisyam telah menunjukkan cara-cara untuk memasang khemah,tapak pusat,khemah makanan dan khemah barang dengan betul.. Kami telah memasang (khemah penginapan) dengan baik sekali seperti mana yang diajarkan oleh Encik Hisyam.. Sesi pembelajaran ini diteruskan dengan memasang kemah makanan.. Bagi sesi ini kami tidak dibahagikan sama rata tetapi semua orang dikehendaki bekerjasama bagi mendirikan khemah makanan ini.. Kami mengerjakan,membantu,bekerjasama bagi mendirikan kemah makanan ini.. Tamapa kerjasama daripada semua rakan-rakan kami saya rasa kemah ini tidak akan didirikan, ini kerana hendak mendirikan khemah ini memerlukan kerjasama daripada semua pihak.. Setelah berjaya mendirikan khemah makanan kami mengakhiri kerja kami dengan mengemas semua khemah kami kepada sedia kala.. Penat mengerjakan semua kerja ini tampa mengalas perut terlebih dahulu.. Khemah2 yang kami dirikan ini bertujuan untuk digunakan semasa peerkemahan yang kami akan adakan.. Bukan saja pada perkemahan yang akan kami adakan malah boleh juga digunakan semasa camping2 persendirian.. Akhirkata,kerjasama daripada semua pihak diperlukan bagi melaksanakan semua kerja ini,tampa persefahaman diantara kami saya rasa camping yang akan kami adakan nanti tidak akan dapat dilaksanakan dengan baik.. Encik Hisyam hanya dapat membantu dan memberikan tunjuk ajar,yang ingin mengubahnya adalah diri kita sendiri..

No comments: