Sunday, February 8, 2009

Second day of Cerakah

Hari kedua camping kita orang,kena bangun pukul 6.00 untuk siap sedia mandi dan bersiap untuk Solat Subuh.. Selepas Solat Subuh kita orang didengarkan dengah ceramah Subuh,selepas itu kita orang menjlankan aktiviti malaysia cergas,iaitu senaman aerobik.. Selepas itu kami sarapan,dan kumpulan kami ditugaskan membuat sarapan.. Sarapan pagi yang kami sediakan ialah roti disaluti dengan perisa kaya.. dengan air milo.. Selepas makan kami dikehendaki menjalankan aktiviti meengikut kumpulan dan kumpulan kami dikehendaki menjalankan aktiviti camp craft.. dalam aktiviti ini kami dikehendaki menyelesaikan khemah-khemah yang masih belum sepenuhnya sempurna.. seperti khemah dapur,kami buat dinding.. khemah peralatan kami buat pintu.. kami bersihkan persekitaran tempat khemah.. dan siapkan lunch untuk semua orang.. dan lunch yang kami sediakan ialah nasi lauk telur masak sambal,sayur kangkung.. buah tembikai.. dan air sirap.. selepas selesai semua kumpulan menjalankan aktiviti masing-masing,kami semua lunch.. dan Solat Zohor.. Selepas Solat Zohor kami sambung aktiviti kami yang seterusnya iaitu blind trail.. Aktiviti ini mengajar saya erti kesempurnaan dan kesyukuran nikmat yang diberi walaupun mata saya rabun dan saya masih lagi nampak.. bagaimana pula dengan mereka yang tidak nampak.. mereka yang buta.. betapa susahnya mereka meneruskan kehidupan mereka... dan saya amat berbangga sekali kepada mereka yang tidak nampak tetapi mereka berjaya dalam bidang yang mereka ceburi seperti didalam pelajaran.. dan ini telah terbukti.. Selepas menjalankan aktiviti ini kami mandi bersihkan diri.. Solat Asar dan minum petang.. Selepas itu kami Solat Maghrib baca Yasin dan dinner.. Pada masa ini lah badan saya rasa sangat lemah sakit-sakit,panas,sakit kepala dan rasa nak tumbang.. dan saya memberitahu kepada flesi pasal kesakitan saya dan mereka suruh perlahan-lahn jalankan aktiviti.. Selepas itu kami berkumpul di dalam surau Bukit Cerakah untuk mendengar ceramah pasal knoting,first aid,alat pemadam api,triangular bandage.. Pada masa ini jugalah saya dah tidak tahan dengan apa yang saya rasa kerana sangat lemah dan saya rasa macam tidak dapat kawal fikiran saya berfikir.. Saya memberitahu flesi Mubin yang juga baik dengan saya apa yang saya rasa.. dan dia suruh berehat dibelakang untuk rawatan.. Selepas itu saya dan beberapa rakan saya yang sakit dibawa En.Firdaus menaiki van ke klinik Anis di seksyan 2 untuk rawatan.. Selepas diberikan rawatan dan ubat,kami pulang dan selepas aktiviti ceramah habis tiba-tiba je kami semua kena randam dekat kolam lintah oleh En.Firdaus.. dah lah tengah malam sejuk,sakit lagi.. tahan jelah.. ini semua disebabkan sikap diantara kami yang tidak disukai En.Firdaus.. Lepas kena rendam kami bersihkan diri dan diberikan tidur dan dikenakan jaga khemah mengikut kumpulan dan mengikut masa yang berasingan.. sekian..

No comments: